Ga naar inhoud

Je gebruikt een verouderde browser

Upgrade je browser om je ervaring en veiligheid te verbeteren.

Upgrade mijn browser

Over The Impact Days

De beweging van sociaal ondernemerschap groeit in Nederland. Toch is het mooie werk van deze ondernemers nog niet voor iedereen zichtbaar. Om kennis te maken met sociaal ondernemen, nam de vier grootste gemeenten (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) het initiatief tot The Impact Days in 2018. Dit jaar wordt op 21, 22 en 23 november overal in Nederland sociaal ondernemerschap ontdekt, gevierd en versneld. Van feestelijke fiets- en wandelroutes tot inspirerende evenementen; 21 tot en met 23 november vieren wij samen sociaal ondernemerschap.

Be Social. Buy Social.

Het motto van The Impact Days is Be Social. Buy Social. Dit motto is ontstaan vanuit het geloof dat velen van ons kunnen bijdragen aan de beweging van sociaal ondernemerschap. Met iedere euro die we uitgeven kunnen we namelijk een verschil maken in de wereld om ons heen. Door deze euro uit te geven bij een onderneming die een maatschappelijk of ecologisch doel nastreeft, krijgen we meer waarde voor ons geld. En als meer mensen weten wat sociaal ondernemers doen en bereiken, is het ook makkelijker zaken doen met deze ondernemers. Daarvoor is ontmoeting nodig – betekenisvol contact tussen sociaal ondernemers, (potentièˆle) klanten, inkopers van gemeenten en grote corporates en beleidsmakers. Alleen zo kunnen wij de beweging van sociaal ondernemen samen het best versnellen.

De campagne

Vanuit deze behoefte van betekenisvol contact en versnelling heeft de G4 (gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) vorig jaar het initiatief genomen om The Impact Days op te richten. In 2018 vond de eerste editie van deze bewustwordingscampagne plaats in samenwerking met landelijke en lokale partners, waaronder Social Enterprise NL en Buy Social. Tijdens de eerste editie van The Impact Days vonden maar liefst 180 activiteiten plaats verspreid over 16 Nederlandse gemeenten; varièˆrend van kortingsacties door sociaal ondernemers, inspirerende bijeenkomsten, winkel- en fietsroutes, bewuste markten en feestelijke concerten. Ook werden er evenementen met een landelijke uitstraling georganiseerd, zoals Social Enterprise Day in Utrecht, Social Impact Day Twente en twee Buy Social evenementen in Amsterdam. Daarnaast sloot The Impact Days aan bij de internationale #WhoKnew campagne, aangevoerd door Social Enterprise UK – een wereldwijde, digitale campagne waarmee sociale ondernemingen over de hele wereld trots duidelijk kunnen maken welke verandering ze maken. Dit jaar zal deze gezamenlijke viering van sociaal ondernemerschap weer overal in Nederland (en in ander landen) plaatsvinden tijdens de tweede editie van The Impact Days op 21, 22 en 23 november.

Samen meer impact

In de campagne rond The Impact Days staat de G4 niet alleen. Met nationale en lokale partners zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen kennis maken met de wereld van sociaal ondernemen. Organisaties als Social Enterprise NL, Buy Social, Social Impact Factory (Utrecht), Social Club (Den Haag) en Stichting De Omslag (Amsterdam) werken mee om deze boodschap onder de aandacht te brengen. Ontdek de plekken waar jij jouw euro op een verantwoorde manier kan uitgeven.

Be social. Buy social.

 

Meer weten? Bekijk hier de veelgestelde vragen of stuur een mail naar hallo@theimpactdays.nl