“We beginnen aan de tekentafel voor het ontwerp” – in gesprek met Remco en Eline van UP Shoewear.
UP is een stichting die mensen met een verstandelijke beperking uitdagende dagbesteding biedt. En niet zomaar uitdagende dagbesteding, nee. Deelnemers van UP (uppers) zijn van de tekentafel tot aan de winkel betrokken bij het verkopen van duurzame schoenen! Hoe dat in zijn werk gaat vertelden Remco (accountmanager) en Eline (upper) van UP Shoewear me.
Wat is UP Shoewear?
UP Shoewear is ongeveer 3 jaar geleden opgericht en komt voort uit de stichting UP Social Club. Deze stichting is 5 jaar geleden opgericht door Ferenc van der Vlies, eigenaar van een groot bedrijf in sneakers, Premium Inc. Inmiddels biedt UP Social Club dagopvang aan 17 personen.
UP Schoenen worden voornamelijk gemaakt van duurzame materialen, we werken nu met merinowol en PET-flessen, en de nieuwe collectie is gemaakt van chrome free leather en gerecycled canvas, De droom is om zo veel schoenen te verkopen dat stichting UP Social Club daar op kan draaien, van elke verkochte schoen gaat er namelijk een bijdrage naar de stichting toe. Inmiddels hebben we al 35 verkooppunten dus we komen steeds een stapje dichterbij!
Hoe ziet een werkdag bij UP eruit?
We komen om half 10 binnen, dan drinken we met zijn allen thee/koffie en dan gaan we met onze groep voor die dag aan de slag. Elke groep heeft een eigen taak, bijvoorbeeld de schoonmaak van het pand, tuinieren, creatief of de UP schoenen. Na deze taak lunchen we met de hele groep, en in de middag kunnen we bijvoorbeeld voetballen, en als er nog boodschappen gedaan moeten worden gaan we naar de supermarkt.
Ontdek UP Shoewear en andere impact pioniers tijdens The Impact Days.
Welke taken binnen UP Shoewear worden door de uppers gedaan?
We proberen de uppers in zo veel mogelijk stappen van het proces mee te nemen. We beginnen aan de tekentafel voor het ontwerp, ze mogen dan meedenken over de kleuren en de plaatsing van het logo. Vervolgens gaan deze ontwerpen naar Premium Inc., waar ze verder worden uitgewerkt en uiteindelijk op grote schaal geproduceerd. Vervolgens kunnen de uppers weer helpen met het maken van de productfoto’s en het controleren van de maten. In onze eigen winkel houden ze de voorraad bij en helpen ze klanten.
Veel marketingactiviteiten worden ook door de uppers gedaan, ze maken bijvoorbeeld elke maand een maandvlog. Elke maand heeft de vlog een specifiek onderwerp, zo stond afgelopen maand in het teken van de verbouwing van de winkel.
En heb je al naar het logo van UP Shoewear gekeken? Dit is 3 jaar geleden handgeschreven door één van de Uppers, gewoon met potlood op een papiertje.
Hoe gaat UP Social Club in zijn werk?
Uppers kunnen zelf aangemeld worden bij de stichting, al is er nu wel een flinke wachtlijst. Er zit geen maximale tijd aan dat ze bij ons kunnen blijven werken, de uppers die we hebben kunnen zo lang bij ons blijven werken als ze willen.