Ga naar inhoud

Je gebruikt een verouderde browser

Upgrade je browser om je ervaring en veiligheid te verbeteren.

Upgrade mijn browser

Hoe doe je als gemeente mee aan The Impact Days?

The Impact Days zijn de drie dagen in het jaar waar alle sociaal ondernemers en organisaties hun deuren openen en Nederland laten zien wat de kracht is van sociaal ondernemerschap. Het grote publiek ontdekt tijdens deze dagen in hun eigen gemeente welke betekenis sociaal ondernemers geven aan onze wereld. Op deze pagina kun je vinden hoe je als gemeente mee kunt doen aan The Impact Days.

Een terugblik

In 2018 vond de eerste editie plaats van The Impact Days op initiatief van de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht en met medewerking van landelijke en lokale campagne partners, waaronder Social Enterprise NL en Buy Social. Op 15, 16 en 17 november 2018 vonden ruim 180 activiteiten plaats verspreid over 16 Nederlandse gemeenten. Variërend van kortingsacties bij sociaal ondernemers, bijeenkomsten, sociale shopping (fiets-)routes, bewuste markten en concerten. Maar ook evenementen met een regionale of landelijke uitstraling, zoals Social Enterprise day in Utrecht, Social Impact Day Twente en twee Buy Social evenementen in Amsterdam. Ook werd aangesloten bij de internationale #WhoKnew campagne, aangevoerd door Social Enterprise UK – een wereldwijde, digitale campagne waarmee sociale ondernemingen over de hele wereld trots duidelijk kunnen maken welke impact ze hebben.



Visie

In elk dorp en in elke stad in Nederland zetten sociaal ondernemers zich in om Nederland eerlijker en duurzamer te maken. Deze ondernemers stellen niet de financiële winst voorop, maar de maatschappelijke impact. Ze zorgen voor arbeidsplaatsen voor wie regulier werk niet vanzelfsprekend is, maken nieuwe grondstoffen van afval of bedenken innovatieve oplossingen voor duurzaam vervoer. Dit doen zij door vernieuwende producten en diensten te ontwikkelen. Velen kunnen aan deze positieve ontwikkeling bijdragen. Met iedere euro die we uitgeven kunnen we een verschil maken in de wereld om ons heen. Door deze euro uit te geven bij een onderneming die een maatschappelijk doel nastreeft krijgen we meer waarde voor ons geld. Om deze beweging van sociaal ondernemers nog meer te laten versnellen, is The Impact Days in het leven geroepen.



Unieke samenwerking

Het succes van de eerste editie van The Impact Days is te danken aan de unieke samenwerking tussen de verschillende gemeenten, communicatiepartners en netwerkorganisaties. In 2018 hebben de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht een collectief van aanjagers binnen de social enterprise sector benaderd om mee te bouwen aan een landelijke campagne die de beweging van sociaal ondernemerschap in de schijnwerpers zou zetten. Hieruit ontstond het campagne team van The Impact Days bestaande uit so/creatie, Lap. en GLKX. Na de opbouw van het online platform zijn vervolgens landelijke en lokale campagne partners, waaronder Social Enterprise NL en Buy Social, aangesloten om zowel de gemeenten als het campagne team van The Impact Days te versterken.

Wie doen er al mee?

Dit zijn de gemeenten, waaronder de vier founding partners, die al toe hebben gezegd op The Impact Days 2019.

  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Amsterdam
  • Den Haag
  • Delft


Hoe word ik als gemeente een ambassadeur van The Impact Days?

Meedoen met The Impact Days hoeft niet intensief te zijn. Bij succes en met genoeg mogelijkheden kan het programma uiteraard zo uitgebreid worden als gewenst, maar het kan ook klein beginnen. De basis van The Impact Days is laten zien wat er gebeurt op gebied van sociaal ondernemerschap. Begin bijvoorbeeld met het inventariseren van bestaande initiatieven en evenementen. Probeer deze te laten plaatsvinden tijdens The Impact Days. Moedig daarnaast sociaal ondernemers aan om tijdens de dagen hun deuren te openen en wellicht iets extra’s te laten organiseren. Het hoeft niet groots en duur te zijn. Vervolgens zijn de uitbreidingen eindeloos. Denk aan herkenbare borden met het The Impact Days logo, mooie fiets- en/of wandelroutes langs de ondernemers, huur een programmamanager in om samen met de ondernemers een bijzondere invulling te creëren, ontwikkel een grote (social) mediacampagne, breng sociaal ondernemers, professionals en consumenten samen tijdens een nieuw evenement. Maar probeer vooral in te spelen op de behoeftes van de sociaal ondernemers en geef hier samen betekenis aan. Samen vieren wij tijdens The Impact Days 2019 sociaal ondernemerschap in elke stad of dorp. Wij staan altijd klaar om te helpen bij het verkennen van mogelijkheden en om inspiratie te delen. Daarnaast raden wij ook aan om met de gemeenten te gaan praten die vorig jaar hebben meegedaan om van hun ervaringen te leren.



The Impact Days 2019

Aansluiten bij The Impact Days geeft niet alleen het signaal af dat je lokaal sociaal ondernemerschap belangrijk vindt. Het biedt sociaal ondernemers ook een platform om zichzelf te presenteren en profileren binnen én buiten de gemeente. De kracht van The Impact Days zit in de combinatie tussen een lokale organisatie ondersteund door een landelijke infrastructuur. Door lokaal te organiseren kan naadloos aangesloten worden op lokale doelstellingen. Daarom laten wij de organisatie van het inhoudelijke programma over aan de gemeente. Alles daaromheen nemen wij voor onze rekening.The Impact Days is dus altijd gericht op de eigen gemeente, maar maakt gebruik van de kennis, middelen en mensen uit de landelijke samenwerking.

Hieronder kun je een overzicht van de onderdelen vinden die het landelijke campagnebureau van The Impact Days verzorgd. Indien nodig kan er altijd per onderdeel extra waarde ingekocht worden. Bij specifieke wensen kunnen we een pakket op maat samenstellen.

  • Eigen startpagina
    Elke stad, dorp of gemeente heeft zijn eigen karakteristieken en doel- stellingen. Om deze tot hun recht te laten komen, krijgt de gemeente haar eigen pagina op het online platform www.theimpactdays.nl. Deze pagina dient als basis voor de bezoekers en ondernemers en biedt de mogelijkheid tot personaliseren van tekst, vermelden van lokale partners (met logo) en een persoonlijke URL (zoals rotterdam.theimpactdays.nl) om naar te verwijzen op sociale media of andere communicatie kanalen.
  • Agenda & routes
    Op deze eigen stadspagina komt een overzicht van alle evenementen per dag. Elk evenement heeft een eigen sub-pagina die, naast een mooie presentatie van de inhoud, ook de mogelijkheid biedt om te linken naar social media, ticketverkoop of de website van de organisatie. Daarbovenop kunnen bezoekers een automatische routebeschrijving generen, zodat ze snel de weg naar het evenement vinden. Naast de evenementen kunnen er ook routes gepresenteerd worden om bezoekers wegwijs te maken in het aanbod. Denk bijvoorbeeld aan een route gecureerd door een bekende inwoner of lokaal toonaangevende organisatie. Met de handige route-tool kunnen locaties aan elkaar worden gelinkt en beschrijvingen worden toegevoegd die vertellen wat deze plekken zo bijzonder maakt. Vorig jaar hebben bijvoorbeeld Utrecht en Amsterdam een routekaart laten ontwerpen door lokale kunstenaars. Deze route was ook online te zien.
  • Training & Support
    De evenementen georganiseerd door de ondernemers kunnen zij zelf makkelijk aanmelden op de website. Met een handig invulformulier komt alle informatie op de juiste plek terecht. Het enige wat je moet doen is het modereren van deze evenementen. Omdat het leren van de werking van een nieuwe website veel tijd kan kosten, organiseren wij een training. Deze training kan zowel online als op locatie gevolgd worden en legt alles uit wat je moet weten van het online platform. Mocht het na deze training af en toe niet lukken, dan staat ons supportteam dag en nacht klaar.
  • Communicatie Kit
    De communicatiemiddelen van The Impact Days zijn online beschikbaar in een uitgebreid pakket. Naast logo’s en kleuren- paletten zijn hier ook voorbeelden te vinden voor sociale media posts, drukwerk en templates voor de internationale social media campagne. Het landelijke projectteam ondersteunt de communicatie vanuit de nationale social media kanalen voor The Impact Days. Voor het gebruik van de huisstijl hebben we een overzichtelijke handleiding gemaakt en hebben we per doelgroep een overzichtelijke factsheet ontworpen.
  • Voorbereiding
    Voor alle deelnemende gemeentes van The Impact Days organiseren wij minstens één voorbereidingsbijeenkomst, die tevens als doel heeft om onderling tips te delen en samenwerkingen aan te gaan zodat we elkaar versterken en samen met elkaar groeien. Afhankelijk van het aantal aangesloten gemeenten worden deze bijeenkomsten landelijk of regionaal georganiseerd.


Kosten

Voor een relatief kleine bijdrage kun je als gemeente al aansluiten bij The Impact Days. Hieronder kun je het kostenplaatje van jouw gemeente ontdekken. Propositie & Kosten


Meer weten?

Neem voor meer informatie, een vrijblijvende kennismaking of een advies op maat contact op met Max Graven of Hylke van der Wal via hallo@theimpactdays.nl of 088 – 598 3772.